Samodzielna budowa wiaty – zrób to sam!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

budowanie-wiatyDrewniana wiata zamiast garażu? Czemu nie? Stosunkowo niewielkim kosztem zapewni samochodowi ochronę przed deszczem, śniegiem i słońcem. Taka konstrukcja jest na tyle prosta, że nawet osoby, które dotąd nie miały okazji sprawdzić swych budowlanych talentów, nie będą miały problemów z jej postawieniem.

Nim weźmiemy się do pracy, może zachodzić potrzeba załatwienia kilku formalności. Jeśli powierzchnia wiaty będzie przekraczać 25 mkw, to, niestety, taka inwestycja będzie wymagać przygotowania projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i prowadzenia dziennika budowy. Mniejsze konstrukcje są zwolnione z tego obowiązku.
Uważnie trzeba też wybrać miejsce, gdzie będziemy kopać fundamenty. Aby nie narazić się sąsiadom i uszanować przepisy budowlane ażurowa ścianka wiaty musi być oddalona od granicy z sąsiednią działką o co najmniej o 3 metry (pełna – o 4 metry).

MATERIAŁY POTRZEBNE DO BUDOWY WIATY

Wiaty stawiane w zastępstwie garaży mają na ogół około 6 metrów długości, 3 metry szerokości i ponad 2 metry wysokości. To wystarczy, by zmieściła się w niej większość popularnych samochodów osobowych.

W internecie można znaleźć wiele gotowych projektów wiat samochodowych. My proponujemy prostą konstrukcję bez ścianek z dwuspadowym dachem. Na sześć słupów (po 3 z każdej strony) i dwie sześciometrowe płatwie będziemy potrzebowali krawędziaków z impregnowanego drewna sosnowego o przekroju co najmniej 10×10 cm. Trzeba też kupić belki na krokwie i poprzeczki, deski na wiatrownice i poszycie dachu oraz łaty, na których zamontujemy pokrycie z pleksi lub blachodawkę. Jeśli myślimy o zastosowaniu dachówek ceramicznych, powinniśmy zawczasu zadbać o solidniejszą konstrukcję, by wytrzymała większy ciężar.

WYKONANIE FUNDAMENTÓW POD WIATĘ

Do wylania fundamentów potrzebny będzie cement, piasek i żwir. W beton wpuścimy sześć kotew ze stali ocynkowanej. Montaż znacznie ułatwią łączniki ze stali, śruby i wkręty zamiast gwoździ. Kupmy tez od razu puszkę lakierobejcy lub farby, która zabezpieczy drewno i podkreśli jego piękno. Można rozważyć montaż rynien, jeśli nie chcemy, by skapująca z dachu woda ochlapała samochód błotem. Wszystkie potrzebne artykuły bez problemu znajdziemy w hipermarkecie budowlanym.

WYKONANIE SŁUPÓW POD KONSTRUKCJĘ WIATY

Pracę rozpoczynamy od wykopania sześciu około 80-centymetrowych dołków, w miejscach, gdzie będą stały słupy wiaty. Po obu stronach budowli muszą być ułożone precyzyjnie w jednej linii, co można uzyskać rozciągając między nimi zwykły sznur. Potem można przystąpić do zalania ich gęsta zaprawą betonową składającą się w jednej piątej z cementu oraz w czterech piątych ze żwiru i piasku, rozrobionych wodą. Gdy beton zacznie tężeć, w fundamentach należy osadzić kotwy, sprawdzając czy trzymają linię przy pomocy sznurka.

KOTWY, PŁATWIE, BELKI SKOŚNE, KROKWIE

Do dalszych prac będzie można przystąpić dopiero po kilku dniach, gdy zaprawa całkowicie zastygnie. Przycięte na odpowiednią długość słupy montuje się pionowo śrubami do kotew (konieczna poziomica), a od góry przykręca się płatwie. Taką konstrukcję trzeba wzmocnić krótkimi skośnymi belkami na styku słupów i płatwi lub złączami ciesielskimi. Teraz lewy i prawy bok wiaty można spiąć poprzeczkami i przystąpić do zbijania krokwi.

Po dokładnym odmierzeniu odległości w podstawie dachu i kąta u szczytu, trzeba zrobić zaciosy w belkach na krokwie. Najlepiej połączyć je w pary na dole (np. przy pomocy stalowego łącznika lub tradycyjnie na zakład) i dopiero potem przystąpić do montażu gotowych elementów na płatwiach. Teraz brakuje już tylko pełnego odeskowania, przymocowania pokrycia dachowego i gotowe.

Udostępnij na:
0
0